školská 28

komunikační
prostor

Toto je archivní stránka ukončeného projektu z roku 2016.
This is an archived web site for a project that ended in 2016.
 

Recepce pro umělce a kulturní pracovníky 29. 1. 1947

Dernissage

Recepce pro umělce a kulturní pracovníky 29. 1. 1947

Tomáš Uhnák
Fri 31.10. - 19:00

Recepce začíná v 19h a ne v 17h. Omlouváme se za chybu a srdečně zveme!

Dernisáž Festivalu Fotograf #4 – “vidět a věřit”.

Přinejmenším od roku 1919 patří k dobrým zvykům českých prezidentů pořádání událostí, které by se daly označit souhrnným termínem „hostiny“, tedy různé snídaně, déjeuner (obědy), rauty, garden‑party, večeře, čaje apod. Kromě oficiálních hostin připravených na počest významných zahraničních návštěv, organizovali prezidenti hostiny i pro domácí hosty. „Hostiny“ byly vždy veskrze socio‑politickou událostí a sloužily jako diskusní platforma. V minulosti bylo jejich posláním i propojování jinak sobě navzájem odcizených oblastí a osobností. Prezidenti byli tedy v roli určitých mediátorů. Na „hostinách“ se u stolu a v rozhovoru potkávali novináři, učitelé, politici, lékaři, řemeslníci, umělci, studenti, rektoři, dělníci, soudci, představitelé armády i církve a mnoho dalších. Jindy hostiny sloužily k utužování vztahů v rámci jedné společenské vrstvy, jako například v případě „dělnické diner“ v roce 1922, „garden‑party“ Ženské národní rady v roce 1930, nebo pravidelného každoročního odpoledního čaje žurnalistů. Podobně tomu bylo i 29. 1. 1947, kdy prezident Edvard Beneš uspořádal „recepci pro umělce a kulturní pracovníky“. Pozvání přijali rektoři vysokých uměleckých a múzických škol, ředitel Národního divadla, zástupci uměleckých spolků a besed, umělci, spisovatelé a hudebníci, ale také úředníci (například z České akademie věd a umění nebo z oddělení kultury při Ministerstvu školství).

Podobně jako je fotografie kopií (již neexistujícího) originálu (situace), stejně tak bude „recepce pro umělce a kult. pracovníky“ kopií či rekonstrukcí původní události. Motivem pro vytažení takové fotografie‑události z alba dějin může být připomenutí jedné ze zapomenutých forem komunikace, jakožto důležité složky státotvorné či komunitní síly, nebo také pokus o narušení současné vysoce profesionalizované a atomizované společnosti, jenž používá omezující a zplošťující metody komunikace a sdílení.

Po akci následuje zakončení festivalu a afterparty v Café Neustadt, Karlovo nám. 2, Praha 2.

Reception for artists and cultural workers of 29.1.1947

Dernissage

Reception for artists and cultural workers of 29.1.1947

Tomáš Uhnák
Fri 31.10. - 19:00

Reception begins at 7 PM and not 5 PM as previously announced. We apologize.

Closing event of Festival Fotograf #4 – “seeing and believing”.

Since at least as early as 1919 it was been a hallowed custom for the Czech president to organize events that fall under the umbrella category of “feasts” – i.e., a wide variety of breakfast junkets, luncheons, gatherings, garden parties, dinners, tea-parties, banquets, and such. Apart from official repasts held in honor of eminent foreign guests, Czech presidents have also hosted such feasts for domestic guests.

These “feasts” have at all times served as thoroughly socio-political events, also representing a platform for discussion. In the past, their mission was to connect diverse fields and figures that otherwise had little in common. Presidents thus played the role of a sort of mediator. Around a table and in conversation over dinner, the assembled journalists, teachers, politicians, artisans, students, rectors, workers, judges, and members of the military and the clergy could meet and engage in discourse. At other times, such feasts served the purpose of solidifying relations within a given social class, as for example in the case of the “workers’ dinner” held in 1922, the garden party of the National Council of Women in 1930, or the annual journalists’ tea party.

Along similar lines, on 29 January, 1947, then-President Edvard Beneš played host to a “reception for artists and those working in the field of culture”. The ranks of those who accepted his invitation included the chancellors of several art schools and academies of performing arts, the director of the National Theater, representatives of various artistic societies and discussion groups, artists, writers and musicians, but also public functionaries (e.g. from the Czech Academy of Arts and Sciences, or the Ministry of Education’s Department of Culture). Just as a photograph serves as the copy of a (no longer extant) original (situation), so the “reception for artists and the field of culture” is itself a copy, or rather a staged re-enactment of the original event. The motivation for unearthing such a photograph-event from the album of history may be to revive the memory of forgotten forms of communication as an important component in society-building or community power, or perhaps also an effort to break away from the highly professionalized and atomized contemporary society, whose methods of communication and sharing are deeply limiting and infringing.

After the event follows the Afterparty at Café Neustadt, Karlovo náměstí 1, Prague 2.