školská 28

komunikační
prostor

Toto je archivní stránka ukončeného projektu z roku 2016.
This is an archived web site for a project that ended in 2016.
 

What Was Documentary Is Now Something Else

Main Gallery

What Was Documentary Is Now Something Else

Philip Gaißer, Michael Höpfner, Helmut & Johanna Kandl, Stephanie Kiwitt, Markus Krottendorfer, Tatiana Lecomte
Kurátor: Reinhard Braun
2.10.31.10.
Thu 1.10. - 19:00

Krize dokumentu, formulována v době, v níž je produkováno a do oběhu uváděno více fotografií než kdy dříve, možná souvisí s jinou krizí, trvající minimálně stejně tak dlouho – s krizí platných politických, sociálních a ekonomických dohod. Jestliže vytváření závaznosti ve vztahu k současným událostem se zdá být přinejmenším obtížné, nabývá pak na významu jistý druh „archeologie“ současnosti. Dokumentární fotografické praktiky pak již nelze chápat jako – více či méně reflexivní – zobrazovací praktiky. Neodbytně se nabízejí další otázky spojené s měnícími se podmínkami jejich vznikání a jejich závislosti na dějinách, vědění, paměti, identitách, místech či násilí. Možná, že z obrazů pak musí vyplynout na povrch něco, o čem dnes ještě přesně nevíme, jak bychom to měli označit, něco jiného/ something else…

Výstava má tři části probíhající paralelně ve Fotograf Gallery, Galerii Školská 28 a v Rakouském kulturním fóru v Praze.

Výstavy se konají v rámci Festivalu Fotograf #5 – “Dokumentární strategie”.

Helmut & Johanna Kandl, 2. července 1989

Helmut & Johanna Kandl, July 2, 1989, Siebenhirten near Mistelbach. Ceremony for the Austrian Comradeship Organisation (ÖKB) on the occasion of the consecration of the renovated war memorial with a tribute to fallen war heroes.

What Was Documentary Is Now Something Else

Main Gallery

What Was Documentary Is Now Something Else

Philip Gaißer, Michael Höpfner, Helmut & Johanna Kandl, Stephanie Kiwitt, Markus Krottendorfer, Tatiana Lecomte
Curator: Reinhard Braun
2.10.31.10.
Thu 1.10. - 19:00

The crisis of the documentary, expressed during an age in which more images are being produced and circulated than ever before, possibly relates to the equally enduring crisis of valid political, social and economic agreements. This in turn causes the agreements about various forms of knowledge production to automatically begin to falter. When the nurturing of a binding character in relation to present-day events seems difficult in the best-case scenario, then perhaps a kind of “archaeology” of the present is more strongly assigned meaning. Documentary photographic practices can then no longer be considered to be—more or less reflexive—representational practices. Other questions related to their changing conditions of appearance and their affiliations with history, knowledge, memory, identities, places, and violence are becoming evident. Conceivably, something in the images must then rise to the fore, something that cannot quite yet be named today,something else…

The exhibition has three parts running simultaneously at the Austrian Cultural Forum in Prague, Fotograf Gallery, and Skolska 28 Gallery.

Exhibition is part of Fotograf Festival #5 – “Documentary Strategies”.

Helmut & Johanna Kandl, July 2, 1989

Helmut & Johanna Kandl, July 2, 1989, Siebenhirten near Mistelbach. Ceremony for the Austrian Comradeship Organisation (ÖKB) on the occasion of the consecration of the renovated war memorial with a tribute to fallen war heroes.