Peter Cusack
Resident Artist
26.6. – 7.7.
Umělec a hudebník Peter Cusack je členem CRiSAP (Creative Research in Sound Art & Performance), členem výzkumného týmu a zakládajícím členem London College of Communication na University of the Arts v Londýně. Cusack je rovněž zakládajícím členem a ředitelem London Musicians’ Collective.
Cusack se proslavil jako člen avantgardního hudebního kvarteta Alterations (1978-1986; spolu se Stevem Beresfordem, Davidem Toopem a Terrym Dayem) a jako autor alb vycházejících z terénních nahrávek.
Cusack se podílel na široké škále projektů. Recenze na několik jeho skladeb vyšly v Leonardo Music Journal – hudební ročence vydávané MIT Press. Cusack pro toto nakladatelství rovněž kurátorsky připravil album. V současné době se jako výzkumný pracovník rady Engineering and Physical Sciences Research Council podílí na mezioborovém projektu nazvaném Positive Soundscapes Project. Zajímá se především o environmentální zvuk a akustickou ekologii. Zkoumal zvukové vlastnosti jezera Bajkal a ázerbájdžánských ropných nalezišť. Zajímá ho, jak se zvuk mění vlivem migrace obyvatel a nových technologií.
V roce 1998 zahájil projekt Your Favorite London Sound, jehož cílem bylo zjistit, které zvuky města se Londýňanům líbí. Tento projekt vzbudil takovou pozornost, že jej Cusack zopakoval v Chicagu, Pekingu, Praze a několika dalších městech. Cusack se v roce 2005 podílel na uměleckém projektu „Sound & The City“, v jehož rámci byly použity zvuky Pekingu. V projektu „Sounds From Dangerous Places“ sbírá zvuky z míst, kde vznikly závažné ekologické škody, například v Černobylu, na ázerbájdžánských ropných nalezištích a v okolí kontroverzního systému přehrad na Eufratu a Tigridu v jihovýchodním Turecku.
Cusackovy performance tvoří hlavní část knihy Haunted Weather: Music, Silence, and Memory (2004), kterou napsal jeho bývalý spolupracovník a uznávaný hudební kritik a publicista David Toop. Toop se v ní zabývá využitím environmentálního zvuků a elektronických nástrojů v experimentální hudbě.
Cusack tvořil spolu s klarinetistou Simonem Mayo duo A Touch of the Sun. Jeho první „významná“ nahrávka pochází z alba „Guitar Solos“ Freda Fritha z roku 1974. Jako jeden z prvních se v Anglii naučil hrát na bouzouki a získal si tak respekt londýnské hudební avantgardy. Jako hudebník spolupracoval například s Cliveem Bellem, Nicem Collinsem, Alterations, Chrisem Cutlerem, Maxem Eastleym, Evanem Parkerem, Hughem Daviesem, Annette Krebs a zpěvákem Vivem Corringhamem. Živé vystoupení s Nicolasem Collinem vyšlo pod názvem A Host, of Golden Daffodils v roce 1999.
V roce 1972 založil spolu s dalšími umělci label Bead Records, na kterém vyšlo mnoho jinak nedostupných skladeb. Tento label vydal do roku 2007 přes 30 alb.