Janie Geiser je mezinárodně uznávaná vizuální umělkyně, zabývající se loutkovým divadlem, od 90. let také experimentálním filmem, využívaným zprvu jako součást performance. Její dílo vyniká smyslem pro záhady a detailní evokaci uzavřených světů. Na filmech často spolupracuje se svým manželem L. Klahrem, který se podílel také na vzniku jejího prvního autorského filmu The Red Book (1994), a o rok později Immer Zu, kde zpracovává Büchnerovo drama Vojcek. Geiserová v nich propojuje výrazné emocionální podněty s neživým světem loutek, domečků pro panenky nebo figurín z obchodů. Prolíná se v nich příběhová neuzavřenost, snovost nebo vzpomínky na dětství. “Začala jsem více pracovat se svými sny, skoro jako bych k nim vytvářela ilustrace.” Jsou to různorodé filmové obrazy, které na sebe navazují jako skládačky puzzle.
Janie Geiserová je držitelkou řady cen a ocenění (např. Obie Award, Guggenhaim Fellowship, Rockefeller Felloship), je častým účastníkem filmových festivalů. Získala také několik ocenění pro nejlepší krátký film (1996, 2000). Její díla jsou prezentována v nejvýznamnějších amerických muzeích. V současnosti pracuje jako ředitelka Centra pro loutkářskou tvorbu v Cotzenu, žije se svým manželem v Los Angeles.
Lewis Klahr je kolážista - experimentální filmař. Proslavil se jedinečnými výstředními experimentálními filmy a animovanými kolážemi s využitím fotografií a zastaralých pomíjivých obrazů z všemožných zdrojů (encyklopedie, pohlednice, módní časopisy z 50. let minulého století, lékařské texty, brožury realitních kanceláří). Pro většinu jeho filmů je typická reflexe kolektivních kulturních archetypů současnosti i minulosti a nenaplněná chorobná konzumeristická touha. Jeho filmy byly představeny na prestižních filmových festivalech po celých Spojených státech a Evropě, získaly mnohá ocenění a jsou součástí sbírky New York Museum of Modern Art. Klahr se věnuje i komerční práci, je autorem mnohých speciálních efektů pro televizní show, hudební videa, reklamy a dokumentární pořady. Od roku 1999, kdy se přestěhoval do Los Angeles, píše také scénáře, podílel se např. na přepisu The Mothman Prophecies (2002) pro režiséra Marka Pellingtona.
Prezentaci a pobyt Janie Geiser and Lewise Klahra v Praze podpořil Trust For Mutual Understanding v rámci cyklu prezentací amerických filmových umělců v Čechách. Připraveno ve spolupráci s FAMU. Kurátor: Henry Hills.
Janie Geiser
Lost Motion (1999). Hudba: Tom Recchion. 16mm, barevný, 11 min.
Terrace 49 (2004). Zvuk: Leon Rothenberg. Barevný, optický zvuk, 6 min.
Ultima Thule (2002). Režie, design, kamera, střih: Janie Geiser. Zvuk: Leon Rothenberg. 16mm, barevný, 10 min.
The Fourth Watch (2000). Režie, design, kamera, střih: Janie Geiser. Hudba: Tom Recchion. 16mm, barevný.
Lewis Klahr
Two Hours to Zero (2004). Hudba Guitar Trio: Rhys Chatham. barevný, 9 min.
Engram Sepals (2000). čb, 6 min.
The Aperture of Ghostings (1999–2001) 3 filmy, 13 min:
Elsa Kirk (1999). barevný, 5 min.
Catherine Street (2001). barevný, 4 min.
Creased Robe Smile (2001). barevný, 4 min.
Her Fragrant Emulsion (1987). barevný, 10 min.