Statistika a umění (pro Honzu Fabiána)
Podle internetového portálu Global Insight se může množství automobilů ve světě do roku 2035 hypoteticky ztrojnásobit na počet 2.9 miliardy. Statistik spočítal, že dnes je ve světě evidováno zhruba 850 000 000 osobních vozů. Globálně zprůměrovaný řidič osobního auta ujede za rok asi 12 tisíc mil, tedy v přepočtu asi 53 kilometerů za den. Globální spotřeba benzínu na auto je 40 km na galon, tedy 10.4 kilometrů na litr. Takže jedno globální auto průměrně spotřebuje za den asi 5.1 litrů.
Průměrný pozemšťan váží asi 70 kilogramů. Aby si tuto váhu udržel, potřebuje za den spotřebovat 33 kilokalorií na jeden kilogram své hmotnosti. Průměrný člověk zkonzumuje tedy 2,310 kilokalorií denně.
Dnes žije na planetě Země skoro sedm miliard lidí a spálí víc než 6.500.000.000 × 2,310 kilokalorií za den, což je 15.015.000.000.000 kilokalorií za den = 15,015 terakalorií za den, přeměněných na pohyb, myšlení a organické zplodiny.
Auta na světě spotřebují, tedy spálí denně 850,000 000 × 40,850 kilokalorií, tedy 34.722.000.000.000 kilokalorií za den = 34.722 terakalorií a přemění je v tranport sebe, lidí a zboží, tedy na pohyb a jedovaté zplodiny.
Celkový počet kalorií spotřebovaných za den lidmi plus automobily dohromady překračuje číslo 49.737 terakalorií. To se rovná 49.737.000.000.000 kilokalorií za den, tedy lomeno 2,310 kilokalorií denně na osobu se rovná hodnotě 21.531.000.000.
Suma sumárum z hlediska spotřeby energie představuje dnes jedno auto vybevené motorem na fosilní paliva ekvivalent rovný skupince přibližně 18 lidí.
Hypotetické a předpokládané zdvojnásobení počtu aut na světě by znamenalo zvýšení energetické spotřeby, rovnající se růstu světové populace přibližně šestkrát oproti kritickému stavu v roce 2009.
Takové, stejně jako další podobné statistiky, úvahy a prognózy jsou proklamovány, publikovány, diskutovány, zvažovány a revidovány futurology, ekonomy, filosofy, sociology, ekology a podobnými podivíny už minimálně od 60 let minulého století.
Zaráží hlavně fakt, že přesto dodnes většina obyvatel Země (a není to už jen ta vyvolená a bohatá populace severní hemisféry) uctívá, živí a pěstuje ten ďábelský symbol regrese lidské kultury, kterým je naše barbarské pojetí automobilismu, nesmyslné plundrování fosilních zdrojů a techno-gnostické auto-kracie ve jménu blahobytu pokroku a pohodlí.
Úpadek průměrného soukromého i veřejného prostředí vlivem automobilového hluku, hmotnosti, rychlosti, chemického a fyzikálního znečistění, dosažitelnosti téměř každého místa na zemi pomocí pneumatik může zastavit snad jen všeobecná globální proměna. Hypertrofovaný a metaforický automobilismus proniká do všech skulin, koutů a krajin dnešního světa a ovlivňuje naše chování a jednání i tam, kde si to ani neuvědomujeme a nemůžeme se tedy bránit. Zlověstní zvědové globální proměny už dávno krouží kolem nás a tváře mají zakryty hladkými lesklými maskami jako mají elegantní muži v reklamách na poslední modely.
Utopická víra udržet ulice, parky, náměstí, návsi, cesty, krajinu bez všudypřítomných aut je bohužel dnes spíš uměleckým konceptem než praktickou filosofií všedního dne a politickým programem moudrých hospodářů. Jan Fabián se do takového i když snad naivního a utopického střetu s energetickým armagedonem, hegemonií ropy pustil a budiž za to blahoslaven.
Miloš Vojtěchovský
Artist statement
V mé práci za podstatné považuji koncept, kontext a vědomí širších společenských souvislostí. V předešlých projektech šlo v první řadě o tématizování souvislostí s konkrétním místem a situací. Také aktuální výstava pro Komunikační prostor Školská 28 je sérií jednotlivých projektů, provedených v různých médiích a provázaných společnou tématikou.
Prostřednictvím performance, videa, fotografie a instalace chci vznést otázky o povaze a stavu současné společnosti: kam vlastně směřují naše tužby a jaké povahy jsou naše reálné potřeby. Snažím se zvážit důležitost, nebo naopak vyprázdněnost pojmů jako jsou hodnota, stereotyp, nadprodukce, nutnost - budoucí nutnost, udržitelnost ekologické rovnováhy, osobní pohodlí a základní podmínky pro lidský život.
Intervence "socha dopravní zácpy" je dočasné zablokování průjezdu ze Školské ulice až ke vstupu do galerie několika prázdnými automobily se zapnutým motorem. Intervence proběhne během vernisáže.
Projekce a soubor fotografií "nadměrná velikost" zachycují akce a situace z městského prostředí. Akce vyžadují jistou míru odhodlání a pohybují se na hraně exhibicionismu. Jde o dokumentaci činnosti "náhodného" přenášení objemných nákladů v běžných podmínkách veřejného prostoru, pořízené většinou v městské hromadné dopravě. Odkazuji zde na problematiku současných technických podmínek transportu a hledám hranici užitečnosti pojmů jako jsou prostor, podmínky(?) a objemy.
Video "a nic se nestalo" nabízí statický záběr na stojící automobil se spuštěným motorem v krajině. Video se zvukovým doprovodem nastarovaného motoru končí v okamžiku, kdy dojde benzin v nádrži.
V instalaci "termální intervence" se snažím tématizovat limity zdrojů tepla a energie a potažmo i relevanci, nebo vyprázděnost pojmů jako jsou skromnost, hodnota, nadprodukce, estetika. Konstrukce je postavena z termoizolačních materiálů a návštěvník do ní může vstoupit. Objekt je vyhříván pomocí plynového vařiče s tepelným čidlem nastaveným na teplotu 18°C, která je označovaná jako dostačující pro lidský organismus v chladnu.
Instalace "socha dne" je soubor nádob běžné potřeby, naplněných do různých objemů benzínem. Ptám se po principech úspornosti v kontextu termínů krása, očista, zušlechťování, pohodlnost a stereotyp.
Jan Fabián, Praha, únor 2009
Jan Fabián
1978 narozen, České Budějovice
vzdělání
2003 – Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
2001 – stáž, Rhode Island School of Design, Providence, U.S.A
2000 – stáž, Hammenlinna Polytechnic, Finsko
samostatné výstavy
2009 – Dobře už bylo II., Galerie Školská 28, Praha
2008 – Dobře už bylo, performance na Pankráci, Praha
2008 – 857m2, Benzinka u Slaného
2006 – Konzerva, České Budějovice
2004 – Jan Fabian projekty, FA VUT, Brno
Pozor hodný pes, psí útulek v Komořanech, Praha
2003 – Složka synagoga", synagoga na Palmovce, Praha
2001 – site specific instalace, Trenton St. 18 Providence, U.S.A
site specific video instalace Benefit St., Providence, U.S.A
2000 Pruhy, Hameenlinna Polytechnic, Finsko
skupinové výstavy, výběr
2008 – Cargo, Sofie, Bulharsko
2008 – Art phone, Park Kampa, Praha
2007 – Czech, Czech Centre, Peking, Čína
2005 – Datum spotřeby, Designblok, Karlínské haly, Praha
RISD-VŠUP, Galerie VŠUP, Praha
2004 – Nic na odiv?... Kateřinská zahrada, Praha
Milky Way Confrontation, Designblok, Letohrádek Královny Anny, Pražský hrad
Funeral Art, Veletržní palác Národní galerie, Praze
2003 – First Art Biennial of European Students Complesso Monumentale di S. Michele, Řím, Itálie
Nová Média Cheb 2003, Cheb
Televizor Kulas, Lučany nad Nisou
Potential Connection, České Centrum, Londýn, Sunderland, Velká Británie
2002 – Orrefors workshop, Orrefors, Švédsko
2001 – Nová Média Cheb 2001, Cheb
2000 – Budky, 1. sochařské bienále, Žďár nad Sázavou
Identity workshop, klášter Louka, Znojmo
Komunikace, Galerie pod věží Bílina, Česká republika
ocenění
2003 – 1. cena First Art Biennial of European Students, Řím
1999 – 1. cena Nadace Romualdo del Bianco, Florencie
sbírky
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Compleso Monumentale del San Michele, Řím, Itálie