Pro autorský večer ve Školské 28 sestavila dvojice amerických experimentálních filmařů David Gatten a Erin Espelie program filmů o vodě, místě, vědě, změnách (nebo naopak neměnném) prostředí a systémech zobrazování. Programu předchází projekce Davida Gattena v Kině Ponrepo a ve Filmovém museu ve Vídni.
David Edward GATTEN je americký experimentální filmař a tvůrce pohyblivého obrazu. Od roku 1996 zkoumá průniky tištěného slova a pohyblivého obrazu, a katalogizuje různé způsoby působení textu ve filmu jako jazyka i jako obrazu, přičemž se v jeho pojetí často hranice těchto kategorií stírají. Jeho 16mm filmy uplatňují bezkamerové techniky, kombinované s filmovými detaily a optickými tiskovými procesy. V poslední době vytváří i hybridní filmy kombinující 16mm a digitální materiál a dokončuje celovečerní projekt The Extravagant Shadows.
Gatten pracuje také na filmové sérii Secret History of the Dividing Line, a True Account in Nine Parts, kterou Artforum označil za "jeden z neerudovanějších a ambiciózních počinů současného filmu". V roce 2005 Gatten obdržel Guggenheimovo stipendium na pokračování série filmů o knihovně Williama Byrda II. z Westoveru (1674-1744) a životech Williama Byrda a jeho dcery Evelyn Byrdové (1707-1737).
Předloni připravilo Wexnerovo centrum pro umění Gattenovi retrospektivu 14 filmů a loni proběhly programové retrospektivy v the National Gallery of Art in Washington, DC; Harvard Film Archive; San Francisco Museum of Modern Art, a REDCAT, The LA Film Forum and The Velaslavasay Panorama in Los Angeles.
Dvě z nejnovějších Gattenových prací měly premiéru na podzim loňského roku. The Extravagant Shadows (175 min HD digitální film) měl premiéru na Newyorském filmovém festivalu a byl mezinárodní volbou filmových kritiků časopisu Film Comment zařazen mezi 10 nejlepších filmů roku 2012 mimo distribuci). Hybridní 16mm/HD "By Pain and Rhyme and Arabesques of Foraging" měl premiéru na Londýnském filmovém festivalu a byl nominován na cenu Tygra na Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu.
V současné době je Gatten lektorem a hostem rezidenčního programu na Arts of the Moving Image & MFA in Experimental & Documentary Arts na Duke University.
Erin ESPELIE je filmařka, spisovatelka, editorka a univerzitní lektorka z Colorado Rockies a New York City. Espelie pracuje s různými nosiči od super8mm k HD digitálnímu videu. Její většinou poetické filmy faktu se věnují tématům historie životního prostředí, současného vědeckého výzkumu a otázkám epistemologie. Její filmy byly představeny na New York Film Festival, v British Film Institute, Nasher Museum of Art, Rotterdam International Film Festival, Edinburgh International Film Festival, Singapore International Film Festival, a dalších.
Espelie pracujee také pro časopis Natural History, kde publikuje sloupky a pracuje jako editorka. Od roku 2002 její měsíční sloupek "The Natural Explanation" představil nejlepší fotografy divočiny a poukázal na dopad působení člověka na přírodu. Espelie vystudovala molekulární biologii a genetiku na Cornell University a pracovala jako bakterioložka a viroložka na universitě statu Georgia, na universitě ve Wisconsin-Madison a na Cornellově univerzitě.
V roce 2010 Espelie získala Ted Scripps Visiting Faculty Fellowship in the School of Environmental Journalism na universitě v Boulderu, rok se věnovala výzkumu lidského mikrobiomu a dokončila film o chytridiomycetách.
Program (72 min)
Journal and Remarks 2009, 15 minutes, color, silent, 16mm by David Gatten
Silent Springs 2011, 13 minutes, color, sound, HDCAM by Erin Espelie
The Sea Seeks Its Own Level 2013, 6 minutes, color, sound, HDCAM, by Erin Espelie
What the Water Said, nos. 4-6 2007, 17 minutes, color, sound, 16mm by David Gatten
Shrimp Boat Log 2006 / re-cut and printed 2010, 6 minutes, color, silent, 16mm by David Gatten
True-Life Adventure I 2012, 5 min
True-Life Adventure II 2013, 5 min
True-Life Adventure III 2013, 6 min
all color, sound, HDCAM by Erin Espelie
Realizováno s podporou Trust for Mutual Understanding, ve spolupráci s FAMU připravil kurátor Henry Hills.