školská 28

komunikační
prostor

Toto je archivní stránka ukončeného projektu z roku 2016.
This is an archived web site for a project that ended in 2016.
 

Na hranici - Grenznah

Hlavní Galerie

Na hranici - Grenznah

Kurátoři: Miloš Šejn, Tomáš Černý, Pavel Storch
27.3.24.4.
Čt 26.3. - 18:00

Výstava “NA HRANICI – GRENZNAH” je svým způsobem jubilejním ohlédnutím za výsledky práce řady českých, německých, rakouských, francouzských a japonských umělců, vztahujících se ke zcela určitému místu v krajině. Topos je tu historické místo Tummelplatz uprostřed šumavského pohoří a Bavorského lesa, plné pramenišť, skalnatých výchozů a neprostupných houštin či lesních trosek. Od sedmdesátých let dvacátého století je území prohlášeno přísně chráněnou zónou a velmi rychle nabývá charakteru pralesa. A nebo nám prales pouze připomíná? Také to je otázkou, jíž si každý z přítomých autorů nutně musel a musí klást. Nehledě samozřejmě na formy nalézání konkrétní řeči zvoleného výtvarného jazyka, od prostého spočívání a bytí v krajině, až po možné nuance osobních expresí a všech představitelných způsobů sdílení – dotykem, záznamem, transformací viděného, slyšeného a cítěného.

Miloš Šejn

Vystavující: Tomáš Černý, Michala Dašková, Kateřina Dobroslava Drahošová, Christina Frank, Lenz Geerk, Petr Gruber, Eva Jaroňová, Helena Jiráková, Bastian Kalous, Pavlína Komoňová, Petr Košárek, Olga Alia Krulišová, Karel Kunc, Radek Květoň, Dominik Lang, Matěj Lipavský, Aleš Loziak, Tammo Lünemann, Gabriela Marková, Pavel Matoušek, Helena Neubert, Eva Nováková, Eva Pejchalová, Simon Pfeffel, Anna Pleštilová, Alena Plíhalová, Markéta Prášková, Rudolf Samohejl, Julia Schmölzer, Aneta Šebelková, Nikola Šéfrová, Miloš Šejn, Adéla Součková, Pavel Storch, Lenka Štukhejlová, Kateřina Sudolská, Adéla Taubelová, Johanna Tauber, Radka Tippmanová, Akiko Ueda, Markéta Vacková, Ján Valík, Baptiste Vandaele, Robert Vanis, Eliška Vaňková, Marie Vránová, Stefanie Weigl, Benjamin Zanon, Barbora Zava, Jan Zdvořák

Doprovodný program: Mezioborová prezentace - Na hranici – interpretace divočiny z pohledu
umění a vědy
- 16.04. v 18:00

Finanční podpora: NP Bayerischer Wald, Česko-německý fond budoucnosti

.
.
.
NA HRANICI – GRENZNAH je studentské výtvarné sympozium věnující se tématice volné přírody - „divočiny“. Název je odvozen od místa, kde se již šestým rokem odehrálo, v česko-německém pohraničí v NP Bayerischer Wald, tedy Bavorském lese. Stejnojmenná výstava pod kurátorským vedením organizátorů sympozia Tomáše Černého a Pavla Storcha a jejich dlouhodobého spolupracovníka Miloše Šejna představuje souhrnné ohlédnutí za uplynulými ročníky. Současně však autorům i divákům přináší prostor k úvahám nad vývojem tohoto projektu v dalších letech a řadou dalších souvislostí spojených se současnou problematikou vztahu člověka a životního prostředí.

Myšlenka zorganizovat sympozium Na hranici / Grenznah je niterně spojená s místem Tummelplatz v Bavorském lese. V této oblasti je les ponechán bez lidské péče a vzniká zde něco jako přírodní laboratoř - „divočina“ - krajina ponechaná vlastnímu osudu. Konfrontace s takovým místem přináší mnoho otázek, kterých se vědomě i podvědomě mnozí z účastníků ve své tvorbě dotýkají: Jsme součástí volné přírody, nebo pouze její návštěvníci? Máme přírodu chránit před vlivem civilizace, nebo je ochrana přírody arogancí lidské nadřazenosti ustavující si právo rozhodovat za ostatní druhy? Jak by vlastně vypadal udržitelný model divočiny? Pro koho přírodu chráníme? Pro vlastní potřebu, nebo pro samotnou existenci nezávisle na té naší? Co ve střední Evropě znamená slovo divočina? Nejde o naivně romantické iluze? Jak zachytit zážitek pohybu ve volné krajině?

Místo sympozií je úhelný kámen výstavy. Není pouhou prezentací děl, která zde byla vytvořena. Současně ji můžeme chápat jako zkoušku pevnosti zvoleného tématu. Klade si otázku, zda je možné díla úzce propojená s bezprostředním prožitkem ve volné přírodě vzít a vystavit v diametrálně odlišném galerijním prostředí. Stane se z vystavených artefaktů dekorace anebo se odpoutají z kontextu místa vzniku a přinesou sebevědomé svědectví o neobyčejných zkušenostech?

Jana Chlubná

Autor: Robert Vanis

Další fotografie 

Autor: Petr Košárek

Autor: Petr Košárek

Autor: Petr Košárek

Autor: Petr Košárek

Autor: Petr Košárek

Autor: Petr Košárek

On the border - Grenznah

Hlavní Galerie

On the border - Grenznah

Curators: Miloš Šejn, Tomáš Černý, Pavel Storch
27.3.24.4.
Čt 26.3. - 18:00

The exhibit “On the Border – Grenznah”, in its own way, is a retrospective of the works of a group of Czech, German, Austrian, French and Japanese artists, related to a quite specific place in the landscape. Its topos is the historic place known as Tummelplaz in the middle of the Šumava range and Bavarian forests, full of springs, rocky outcrops, impenetrable thickets and forest detritus. Since the 1970s, the forest was declared a strictly protected zone, and is quickly transforming into a primordial-like forest. Is it really a primeval forest, or does it merely remind us that such a thing once existed? That is the question which each of the participating artists had to deal with. Without regard, of course, to the finding of specific forms of artistic expression, from simple relaxing and being in the landscape, up to every possible nuance of personal expression and all imaginable ways of sharing - touch, recording, transformations of the seen, heard and felt.
Miloš Šejn

Participants: Tomáš Černý, Michala Dašková, Kateřina Dobroslava Drahošová, Christina Frank, Lenz Geerk, Petr Gruber, Eva Jaroňová, Helena Jiráková, Bastian Kalous, Pavlína Komoňová, Petr Košárek, Olga Alia Krulišová, Karel Kunc, Radek Květoň, Dominik Lang, Matěj Lipavský, Aleš Loziak, Tammo Lünemann, Gabriela Marková, Pavel Matoušek, Helena Neubert, Eva Nováková, Eva Pejchalová, Simon Pfeffel, Anna Pleštilová, Alena Plíhalová, Markéta Prášková, Rudolf Samohejl, Julia Schmölzer, Aneta Šebelková, Nikola Šéfrová, Miloš Šejn, Adéla Součková, Pavel Storch, Lenka Štukhejlová, Kateřina Sudolská, Adéla Taubelová, Johanna Tauber, Radka Tippmanová, Akiko Ueda, Markéta Vacková, Ján Valík, Baptiste Vandaele, Robert Vanis, Eliška Vaňková, Marie Vránová, Stefanie Weigl, Benjamin Zanon, Barbora Zava, Jan Zdvořák.

Accompanying program: On the border - interpretation of wilderness from perspectives of science and art - April 16, 6pm

Financial support: NP Bayerischer Wald, the Czech-German Future Fund.

.
.
.

On the Border – Grenznah is a creative symposium for students on the subject of wilderness. The name is taken from the Czech-German Bayerischer Wald area, where it has been taking place for six years. This exhibition of the same name is curated by Tomáš Černý and Pavel Storch, together with their long-time collaborator Miloš Šejn, who will present a comprehensive retrospective of the previous years’ activities. At the same time, however, the curators will create a space for the audience to contemplate the development of this project in the coming years, as well as a number of related issues associated with the relationship between humans and the environment.

The idea to organize the symposium On the Border – Grenznah is closely connected to a place called Tummelplatz in the Bavarian forest. This area, which is not managed by humans, has been left to fend for itself, and serves as a natural laboratory. Visitors to this wilderness are, consciously or not, confronted with the question, are we part of the wild, or are we merely visitors? Should we protect nature from the influences of civilization, or is this a kind of human arrogance, that we can decide what is right for other species? What would a sustainable model for wilderness actually look like? Who are we protecting it for? For our own needs, or for its independent existence, separate from our own? In Central Europe, what does the word “wilderness” even mean? Is it merely a naive and romantic illusion? How can we capture the experience of moving through the open landscape?

The site of these symposia is the cornerstone of this exhibition, not the mere presentation of works that were created there. At the same time, it can be seen as a test of the resilience of this topic. It raises the question of whether work closely connected with the direct experience of the wild can be taken and exhibited in a diametrically differing gallery environment. Will the exhibited artefacts become decoration from the distraction of their new context, or will they serve as confident witnesses to the extraordinary experiences of their creation?

Jana Chlubná

Autor: Robert Vanis

Další fotografie 

Autor: Petr Košárek

Autor: Petr Košárek

Autor: Petr Košárek

Autor: Petr Košárek

Autor: Petr Košárek

Autor: Petr Košárek