školská 28

komunikační
prostor

Toto je archivní stránka ukončeného projektu z roku 2016.
This is an archived web site for a project that ended in 2016.
 

Plastický film

Hlavní Galerie

Plastický film

Tomáš Moravec
Kurátorka: Nina Michlovská
8.1.22.1.
Čt 7.1. - 18:00

Tomáš Moravec dlouhodobě sleduje proces změny a potenciál, který s sebou nese. Sleduje otisk, který zanechává v materiálu nebo v okolním prostředí, zaznamenává jej v čase. Výsledný (video)záznam sice celý děj zachycuje, nezbytně však dochází k jeho obsahovému vyprázdnění. Obraz pozbývá na plasticitě. V prostorových (video)instalacích autor usiluje o jeho opětovnou přítomnost, o zhmotnění obrazu, který se však v okolním prostředí vyjevuje pouze fragmentárně. Útržkovitost zobrazení nás podněcuje k dohledávání obrazu v jeho celistvosti. Vědomě či nevědomě jej dotváříme skrze vlastní vizuální zkušenost, naplňujeme ho novým obsahem. Obraz tak znovu získává na plasticitě a aktuálnosti.

Výstava s názvem Plastický film představuje dvojici na sobě nezávislých, přesto však vnitřně provázaných prací. Spolu tvoří autonomní celek, odděleně pak každá za sebe popisuje jiný úhel pohledu na zkoumané téma zachycení a opětovného vyjevení obrazu, které autor sice nastínil mnohokrát již dříve, nikdy jej ale zcela neobsáhl, stejně jako neopustil. Ani výstava Plastický film se nezdá být definitivním řešením, ale pouze dalším zkoumáním v oblasti režimů zobrazení. Tentokrát se zaměřuje na problematiku přítomnosti prostorových těles, jejich hmatatelnosti a plasticity, či naopak neuchopitelnosti, jejich zřejmost, ale i schopnost neustálého úniku před celistvým zobrazením. Ústředním motivem prezentované dvojice děl je dvanáctistěn, platónské těleso označované jako dodekaedr. Ten v prostředí galerie sledujeme ve dvou možných režimech pozorování. Jednou je součástí neustále rotující sochy, podruhé efemérním tvarem tušeným v záznamu performance, realizované přímo v Komunikačním prostoru Školská 28. V obou případech jsou akcentovány předem definované parametry, které ovlivňují jak samotný záznam, tak prezentaci, tedy opětovné vyjevení sledovaného objektu v konkrétním čase a prostoru.

Tomáš Moravec (*1985 v Praze, CZ) absolvoval v roce 2012 Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Intermediální tvorby Jiřího Příhody. Jeho práce mohou být popsány jako "prostorové situace" utvářené nejčastěji objektem, videem a instalací. Společné projekty s Matejem Al Ali, Petrem Dubem nebo Romanem Štětinou prověřují různé formy umělecké spolupráce nebo kriticky zasahují do veřejného prostoru. Moravec je finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého (2008), Ceny Exit (2009) a laureátem Ceny Václava Chada (2015). Absolvoval rezidenční pobyty v Budapešti (2011), v New Yorku (2013) a ve Vídni (2013). Jeho práce jsou prezentovány v českém i mezinárodním kontextu (Biennale Liége, BB15 Linz, Trafó Gallery Budapest, James and Audrey Foster Prize Boston). Autor žije a pracuje v Praze.

Plastic Movie

Hlavní Galerie

Plastic Movie

Tomáš Moravec
Curator: Nina Michlovská
8.1.22.1.
Čt 7.1. - 18:00

For a long time, Tomáš Moravec has followed the process of change and its potentials by observing the imprints left behind on material and the environment that serve to mark its developments in time. Although his videos capture an entire action, they necessarily lead to an emptying out of content. The image loses its plasticity. In his video installations, the artist seeks to reinstantiate that represented in the image through fragments, although we can still trace out the complete image in it entirety. Consciously or unconsciously, we recreate it from our own visual experience, filling in the gaps with new content. In this way, the image regains its plasticity and is mutated.

The exhibition Plastic Movie offers a pair of independent, yet interrelated works. Together they form a unit, yet each describes differing points of view on the subject by capturing and reconstituting the revealed image. Although the artist has outlined the image many times before, it is never quite complete, nor it is entirely absent. The exhibition offers no resolutions, only further question about the realm of images. The artist focuses on the presence of spatial objects, their tangibility and plasticity, or, in contrast their ungraspability and their ability to constantly slip out of complete representation. A motif present in both works is a twelve-sided Platonic solid known as a dodecahedron. In the gallery environment, this offers two possible modes of attention. One is to see a sculpture that continually rotates; the other is an ephemeral shape that one can detect in a recording of a performance that was created in the gallery space. In both cases, the defined paramaters are accentuated, which affects how the recording and presentation, and thus the newly manifested object, are observed in that particular time and place.

Tomáš Moravec (b. 1985 Prague) graduated in 2012 with a degree in fine art from the studio of Intermedia under Jiří Příhoda in Prague. His work can be described as “spatial situations”, most often consisting of objects, videos and installations. His projects with Matej Al Ali, Petr Dub and Roman Štětina take the form of various artistic collaborations or critical interventions in the public space. Moravec was a finalist for the Jindřich Calupecký Prize (2008), the Exit Prize (2009), and winner of the Václav Chad Prize (2015). Moravec did residencies in Budapest (2011), New York (2013) and Vienna (2013). He work has been presented in Czech and international contexts (Biennale Liége, BB15 Linz, Trafó Gallery Budapest, James and Audrey Foster Prize Boston). The artist lives and works in Prague.