školská 28

komunikační
prostor

Toto je archivní stránka ukončeného projektu z roku 2016.
This is an archived web site for a project that ended in 2016.
 

Mimo sezónu/Poza sezonem/Utószezon/Out of Season

Main Gallery

Mimo sezónu/Poza sezonem/Utószezon/Out of Season

Ewa Justka (PL), Tamás Kaszás (HU), Péter Szabó (HU), Lloyd Dunn (USA)
11.9.25.9.
Wed 10.9. - 18:00

kurátorka: Veronika Resslová

Během vernisáže performance Ewy Justky.

Zatímco v létě odjíždějí z nesnesitelně horkého města všichni na dovolenou, na festivaly nebo na venkov, nabízí opuštěná galerie příležitost k nerušenému soustředění.

O letošních prázdninách se ve Školské náhodně setkalo několik tematicky i mediálně odlišných projektů zahraničních umělců různých generací. Ewa Justka transformovala pomocí autorských elektronických nástrojů běžnými smysly nezachytitelné fyzikální jevy do zvukové podoby, Tamás Kaszás zkoumal v diorámatických instalacích ideologické pozadí modernistických architektonických forem, Péter Szabó pracoval na velkoformátové kreslené kronice „ dějin veřejných protestů “ současného Maďarska a Lloyd Dunn experimentoval s digitální syntézou stereoskopického obrazu z „found footage“ filmů ze třicátých let.

Výstava Mimo sezónu se snaží nemoderovaným způsobem přiblížit atmosféru nesourodého střetnutí jejich úvah.

Ewa Justka se dlouhodobě zabývá zvukovou materialitou objektů (elektronických obvodů, minerálů nebo částí rostlin a lidských těl), ze kterých sestavuje hudební elektronické nástroje a jejich fyzické vlastnosti pak zkoumá vytvářením okamžitých vzájemných interakcí v noiseových performancích a zvukových instalacích. Spleť elektronických nástrojů a jejich technických schémat, ještě nezpracovaných součástek a tematických knih a časopisů v instalaci je autorčiným přirozeným pracovním prostředím, hudební nástroje vzniklé během rezidence zpřístupňují sluchovému vnímání fyzikální jevy nesnadno zachytitelné běžnými smysly (například elektromagnetismus, elektrolýzu nebo oscilaci).

Péter Szabó během rezidenčního pobytu pokračoval v práci na dlouhodobém projektu „My Last Three Years“, který komentuje společenskopolitickou situaci současného Maďarska. Podkladem pro kreslenou kroniku veřejných protestů jsou digitální koláže z autorovy sbírky novinových fotografií. Velkoformátové kresby reflektují širokou škálu ekonomických, sociálních a politických otázek a mají být nakonec souborně vydány jako cenově dostupná publikace novinového formátu, která se bude prodávat ve veřejném prostoru.

Tamás Kaszás polemizuje s ideovým pozadím modernistických architektonických forem v diorámatických instalacích, tentokrát je podnětem z českého prostředí pražská Mullerova vila architekta Adolfa Loose v kontextu jeho známé stati Ornament a zločin. Systém prostorového uspořádání Mullerovy vily spočívá v narušení horizontální návaznosti jednotlivých pater (takzvaný Raumplan). Tento princip, který najdeme už ve starověkých a středověkých stavbách ale také - v kontrastu s Loosovým chápáním primitivních kultur jako zaostalých ve vývoji - připomíná typickou „spontánní architekturu“ zemí třetího světa, kde jsou architektonické bloky nebo chatrče živelně přistavovány jedna k druhé. Inspirován tímto rozporem realizoval autor dioramatický model improvizovaně postavených chatrčí v měřítku a uspořádání místností Mullerovy vily.
Druhý vystavovaný objekt představuje model Le Corbusierova Domino House (který byl Adolfem Loosem přímo ovlivněn) jako ruinu po civilizační katastrofě, naplněnou provizorně zbudovanými přístřešky a stany.

Lloyd Dunn se věnuje práci s nalezeným filmovým materiálem : vystavená práce „56911 play of light“ aplikuje stereografii na monooptické fragmenty abstraktního filmu László Moholy-Nagye „Ein Lichspiel : Schwarz Weiss Grau“ z roku 1930 a rekonstruuje tak částečně skutečný prostor, ve kterém byl film natočen. Přestože není možné vytvořit věrnou podobu toho, co nebylo ve skutečnosti nikdy zaznamenáno, je možné vdechnout plochým snímků filmu prostor, který je v nich latentně obsažen. Technika využívá pravidelný pohyb kamery nebo pravidelný pohyb objektu vzhledem ke kameře během záznamu scény v krátké sekvenci filmu pro vytvoření stereo párů sousedních monooptických záběrů a tím filmového stereogramu.

Ewa Justka, Tamás Kaszás a Péter Szabó jsou hostující umělci galerie v rámci programu Visegrád Artist Residency Program – Visual & Sound Arts, Lloyd Dunn je americký umělec dlouhodobě žijící v České republice.

Mimo sezónu/Poza sezonem/Utószezon/Out of Season

Main Gallery

Mimo sezónu/Poza sezonem/Utószezon/Out of Season

Ewa Justka (PL), Tamás Kaszás (HU), Péter Szabó (HU), Lloyd Dunn (USA)
11.9.25.9.
Wed 10.9. - 18:00

curator: Veronika Resslová

During the opening, Ewa Justka will perform.

Summer is not the most suitable season for art shows, with everyone leaving the unbearably hot city on vacation or festivals in the countryside, but nevertheless the abandoned gallery offers an opportunity for quiet concentration.

We have chosen to bring a few random projects of varying themes and media by a group of foreign artists from different generations to the Školská 28 Gallery.

Ewa Justka transforms physical phenomena, barely perceptible with the unaided senses, into sonic form using DIY electronic tools. Tamás Kaszás examines the ideological background of modernist architectural forms on the basis of a diorama installation. Péter Szabó works on a large-format cartoon chronicle on the “history of public protests” in contemporary Hungary. Lloyd Dunn re-creates stereoscopic images from found footage taken from a variety of films.

The exhibition Out of Season affords an unmoderated way of experiencing a chance meeting of their heterogeneous thoughts and approaches to each artist’s medium.

Ewa Justka deals with the sonic materiality of objects (electronic circuits, minerals or parts of plants and human bodies), from which she builds electronic musical instruments and examines their physical features, creating instantaneous interactions between them in noise performances or installations. A tangle of electronic wires and technical diagrams, raw components, technical books and journals, are exhibited in Justka’s section of the installation, eliciting her natural work environment. The musical instruments built during her residency enable ​​the audience to perceive physical phenomena such as electromagnetism, electrolysis or oscillation, otherwise barely perceptible with unaided human senses.
   
Péter Szabó, during his residency here, continues his work on a long-term project, “My Last Three Years”, which comments on the current sociopolitical situation in Hungary. The starting point for drawing a chronicle of public protests are digital collages from the author’s collection of the newspaper photos. Large-format drawings reflect a wide range of economic, social and political issues and will be finally completed in the form of the cheap newspaper format publication, which will be sold in a public space.

Tamás Kaszás questions the ideological background of modernist architectural forms in his diorama installations, this time based on a local inspiration from Prague, the Muller Villa by the architect Adolf Loos, in the context of his famous essay Ornament and Crime. The spatial arrangement of Muller’s Villa consists of a violation of horizontal continuity between the individual level planes (a so-called Raumplan). This principle, which can already be found in ancient and medieval buildings, also -- in contrast to Loos’ understanding that primitive cultures are delayed in the cultural and scientific development -- recalls the typical “spontaneous architecture” of the third world countries, where architectural blocks or huts spontaneously grow into one other. The author realized a diorama model of the improvised huts built in scale, and a sequence of rooms from the Muller Villa, inspired by this contradiction. The second model exhibited shows Le Corbusier's Domino House (which directly influenced Adolf Loos) as a ruin of a civilization after apocalyptic disaster, filled with temporary shelters and tents.
 
Lloyd Dunn works with found material: his work „56911 play of light“ applies the principles of stereography to monoptical fragments taken from found film footage from various sources. He takes as his starting point László Moholy-Nagy’s 1930 abstract film „Ein Lichspiel: Schwarz Weiss Grau“. Using specifically selected shots from the work, Dunn re-creates the real space in which Moholy-Nagy’s images were filmed. He then applies the technique to carefully selected sequences from a variety of other films. Although it is not possible to create a completely consistent stereoscopic image of what was never actually recorded, the technique takes the flat frames of the film and reveals the space that lies latent there. The technique exploits any regular movement of camera or subject that is already present in the source footage. Stereo pairs of images drawn from adjacent and near-adjacent monoptical frames can be collected and assembled into a convincing stereogram.

Ewa Justka, Tamás Kaszás and Péter Szabó are the residents of Školská 28 Gallery in the framework of the Visegrad Artist Residency Program – Visual & Sound Art. Lloyd Dunn is an American artist based in the Czech Republic.