|
|
Neděle 2. prosince
Národní Technické Museum
Kostelní 42 170 78 Praha 7
14.00 - 15.45 hod.
Století filmu – pohyblivé obrazy od kinetoskopu k internetu.
Pásmo filmů a videa z dějin a současnosti pohyblivého
obrazu
- Kouzelná svítilna (Jiří Lehovec,1975)
- The Last Machine -
an Illuminations/British Film Institute production for BBC in association
with VPRO Holland/1995, 4. část britského seriálu o začátých filmu
- Vasulka Archive - výběr z díla Woodyho a Steiny
Vasulka (USA,1972-1990)
(ve spolupráci s Národním Filmovým
Archivem a Krátkým filmem)
16.00 - 17.00 hod.
Machine Centred Humanz
Multimediální performance
Guy van Belle (Holandsko),
Gert Aerdse (Belgie)
artificiální umělec Roving Walter Walter
(výzkum robotické interakce s prostředím a digitálního
zpracování zvuku a obrazu)
(pořádáno s podporou Velvyslanectví Nizozemského Království a Ministerstva.kultury
Belgie))
Pondělí 3. prosince
Goethe Institut, Masarykovo nábř. 32, Praha 1
9.30 - 10.30
ÚVOD:
Michael de la Fontaine - Goethe-Institut Prag
Jaroslav Andel - inciátor
symposia, nezávislý kurátor
Jan Evangelista Purkyně: od dromologie k pohyblivému obrazu
Purkyně, jehož myšlenky slouží k historickému zarámování celé konference,
se z odstupu téměř dvou století vynořuje jako klíčová postava, předznamenávající
vznik neurovědy, nových médií a moderního umění. Purkyně popsal řadu jevů,
jejichž studium později sehrálo důležitou úlohu při rozvoji neurovědy.
Jeho zkoumání subjektivních jevů a vnímání pohybu stojí na počátku procesu,
vedoucího k vynálezu filmu a pozdějších médií. Předpověděl také vznik
a rozvoj abstraktního uměni a svými myšlenkami dokonce předjímal tak specifická
umělecká hnutí jako kinetické uměni a pop art. Může být pokládán za předchůdce
dromologie (z řeckého dromos/útěk) - disciplíny zabývající se zkoumáním
rychlosti a fenoménu pohybu. Jeho myšlenky a pokusy představují jedny
z nejranějších příkladů vymezení aktuálních témat této konference: vztah
mezi optickými nástroji a vizuálním vnímáním, rychlost a vnímání pohybu,
komplementarita a korelace jednotlivých smyslů s ohledem na pojetí skutečnosti,
vzájemné vztahy mezi vědou, uměním a technologií, zpětná vazba mezi pozorováním,
experimentem a vynálezem, vize rozvoje nových médií.
Jiří Hoskovec - Karlova
Univerzita, Praha
[ http://web.redbox.cz/hoskovec
]
Pozorování, pokusy, objevy
Purkyně, jehož odkaz je spojován se začátky neurovědy,
byl iniciátorem celé řady důležitých objevů, ale snad nejzajímavější byly
jeho pokusy a zkoumání vnímání. Prof. Jiří Hoskovec spolupracoval na nedávno
vydané knize Nicholase J.Wadea a Josefa Brožka Purkinje‘s Vision, The
Dawning of Neuroscience.
20.min
[ přestávka ]
11.00 - 13.00
PANEL 1.
Pohyblivé obrazy a optické přístroje: technologie, věda, zábava a umění
Optické přístroje předcházely období začátků filmu na konci 19. století.
Jejich použití a popularita zasahovala oblasti malířství, optiky, přírodních
věd, ale i magie a zábavy. laterna magica, kaleidoskopy, phenakistoskopy,
zoetrop, praxinoskop, zoopraxinoskop, mutoskop a další optické přístroje
přispěly ke zrodu filmu a jejich elementy se uplatňují i v současných
technologiích. Archeologie médií inspirována archeologií vědění Michela
Foucaulta se pokouší odkrýt nevědomá pravidla, podmiňující vývoj médií
tím, že zkoumá podmínky jejich vzniku a pravidla jejich proměn.
Barbara Stafford -
historička umění, University of Chicago
[ http://home.uchicago.edu/~bms6/index.html
]
INTENSIFIED REALITY: Optické přístroje a znovuvytváření světů
Barbara Maria Stafford, se zabývá dějinami vidění
a nástrojů percepce a jejich vztahy s oblastí magie a iluzionismu, transformací
a alternativními oblastmi. Hledá výzkumem optických instrumentů před-moderní
epochy návaznosti a průniky mezi starými a současnými médii. Barbara Stafford
je spolukurátorkou výstavy "Zázračné vynálezy: od světa v kukátkových
přístrojích k obrazům na plátně" v Getty Foundation, odhalující úchvatný
svět vizuálních iluzí. Jádro výstavy tvoří sbírka Getty Research Institutu
obsahující optické hry, hračky, fotografie a efeméry z 18. – 20. století.
30.min
lecture (audio)
Erkki Huhtamo - historik
médií, UCLA, Los Angeles
Avantgarda a předchůdci filmu: poznámky o roli optických nástrojů v období
rané avantagardy 20 toletí
Umělci avantgardy na začátku 20. století odkazovali
ve svých pracích k nástrojům, které patří do skupiny předchůdců filmu
(pre- cinematické). Max Ernst recykloval ve svých kolážích zoetrop a Mereyho
„Station physiologique". Oscar Fischinger se zabýval abstraktními
animacemi pro mutoskop. Barevné světelné projekce a hlavně Chromatrop
měly souvislost představeními laterny magiky. Marcel Duchamp reagoval
nejen na Mereyho verzi chronofotografie, ale sám „vynalezl" sama
sebe jako osobu „ přesného optika" a propojuje se s tradicí psychologické
optiky 19. století. Není náhoda, že ukončil svoji kariéru s peepshow Etant
donnés (1945-1966). Neustálé odkazy k „pre-cinematice" v umění tohoto
období vytvářely předchůdce média umění a nebyly jen pasivní reflexí.
Sloužily k aktivním pokusům s technologií. Vztahy mezi avantgardou a pre-cinematickou
technologií, nebyly dosud předmětem hlubšího výzkumu. Přednáška nabízí
přiblížení k této problematice.
30.min
lecture (audio)
Werner Nekes - filmař,historik
filmu, Mülheim, Německo
"Neurčitost vnímání.
To, co vidíme a to, co si myslíme, že jsme viděli. Obrazy a lidská mysl"
30.min
[ oběd ]
14.00 - 16.00
PANEL 2.
Kinetický a kinematický: od mobility k telematickým tělům
Film a následující generace elektronických médií lze chápat jako produkty
a zároveň symbolické systémy mobility (pohyblivosti a přemístitelnosti),
jednoho z typických znaký modernizace. Studium vnímání pohybu stálo u
počátku rozvoje nových médií a také podněcovalo rostoucí zaujetí fenoménem
dynamiky a přechodnosti, které mělo zásadní dopad na zaměření mnoha vědeckých
výzkumý i uměleckých konceptů. Tyto vztahy představují historický kontext
pro pochopení složitého vztahu mezi elektronickými technologiemi a novými
obory výzkumu.
Prof. Tom Gunning -
historik filmu a médií, University of Chicago
[ http://media-in-transition.mit.edu/articles/index_gunning.html
]
"Mobilní těla v oblasti smyslů: Pokusy Symbolismu a Chronofotografie"
Na přelomu století se umělci i vědci spojili ve
výzkumu lidského těla a smyslů, při kterých bylo možno použít nové technologické
postupy zaznamenávání a zobrazování. Mnozí umělci a vědci zkoumali dříve
neprozkoumané aspekty zraku a sluchu a jejich technické záznamy a analýzy.
Ve svém příspěvku se zaměřuji se na způsob, jakým básníci období symbolismu,
jako například Rimbaud a Charles Cross, nebo malíři jako Burne-Jones,
Fernand Khnopff a František Kupka uplatňovali soudobé vědecké technologie
a dokonce k nim vlastními pokusy o vytvoření moderního smyslového umění
přispěli. Příspěvek se zabývá vzájemnými přesahy uměleckých a vědeckých
experimentů s pohybujícími se tělesy u takových vynálezců v oblasti fotografie
jako byli Muybridge, Mary, AlbertLonde a Demeny.
30.min
lecture (audio)
Erik Davis - spisovatel,
San Francisco
[ http://www.levity.com/figment/bio.html
]
"Astrální avataři: Po stopách elektronicko-éterického těla"
Za účelem výzkumu nastavení a charakteristik virtuálních
těl – digitálních masek známých jako avataři a fantazií a smyslových vjemě,
jež támto simulakrům dodávají energii a oživují je – se bude tento příspěvek
zabývat zrodem "éterického" a "astrálního" těla v
teozofii a okultismu pozdního devatenáctého století. Tyto pojmy stále,
at' už vědom_ či jinak, ovliv_ují populární obrazy a koncepce nehmotného
virtuálního těla, ale také byly vždy neoddělitelné od konkrétní technokulturní
transformace: od využití elektřiny a elektro-magnetismu jako komunikačních
médií. Následná potřeba přemístit tělo do této nové oblasti signálů a
vibrací m_že pomoci vysvětlit nejen současné fantazie o virtuálním těle,
ale také uvést téma virtuality do vztahu k rozsáhlé a komplexní "alternativní"
tradici elektrického a elektromagnetického léčitelství.
30.min
lecture (audio)
lecture 2 (audio)
Wolfgang Bock - teoretik,
Weimar
Co je nového na nových mediích?
Teologické a sociologické důsledky nových médií
se koncentrují závažně na elementech toho nového v nich.
20.min
Diskuze:
Ivan M. Havel - Institut pro teoretická
studia při Karlově Universitě, Praha
[ http://www.cts.cuni.cz/~havel
]
Jiří Fiala - Matematická
fakulta UK, Praha
[ přestávka ]
16.30-18.30
PANEL 3.
Zkoumání smyslů, vynalézání médií
Pojem vizuální kultury byl v posledních letech vítán jako princip, který
vyrovnává převahu textově orientovaného myšlení. Purkyňova zkoumání a
objevy naznačují, že dichotomii vizuálního a diskurzivního myšlení je
možné překonávat pomocí výzkumu jednotlivých smyslů, jejich komplementarity
a závislosti na pojmu skutečnosti. Purkyněho dílo se může stát inspirací
pro hlubší porozumění intermedialitě, týkající se vztahů uvnitř jednoho
média s ohledem na jiná média, a transmedialitě, projevující se přesahem
médií s ohledem na jednotlivé smysly a jejich korelaci s měnícím se chápáním
skutečnosti.
Roy Ascott - umělec,
teoretik, ředitel CAiiA Institute, Velká Británie
[ http://www.caiia-star.net/
]
Planetární technoetika: umění, technologie a vědomí..
Tématem přednášky, ovlivněné zážitkem z tragédie
11. září je otázka planetárního vědomí. Kontextem je typ umělecké praxe,
specifikované označením moist media, která jsou důsledkem efektu smíšené
reality, viděné perspektivou technologie jak v západní, tak i jiné optice.
Vzhledem k současné krizi vzájemně soupeřících představ o skutečnosti
soudím, že jen nové, tvořivé metafory jsou schopny překonat tuto ideologickou
propast. A právě umělec je tvůrce metafor par excellence. Došlo zde ke
kulturnímu posunu, který nás navrátil významnou měrou k mnohem starším
konceptům světa a který nám zároveň nabízí redefinici vzorců chování použitelných
pro 21. století. Dematerializace umění 20. stol se stala re-materializací
naší éry, uvedené do pohybu nástupem nanotechnologie a takzvaných „vlhkých
médií".Koncentrujeme se na umění, technologii a vědomí, z nichž může
vzniknout technoetická planetární kultura založená na trojici VR: Validated
Reality-zahrnující reaktivní, mechanickou technologii, v (tomto) prozaickém
newtonianském světě, Virtuální Realita- ve smyslu interaktivní digitální
technologie v telematickém imersivním světě a Vegetativní realita, s psychoaktivní
rostlinnou technologií v enthenogenickém, spirituálním světě. To vyžaduje
společný mezioborový výzkum, k němuž je potřeba vytvořit zcela nový organismus
výuky a produkce. CAiiA STAR a Planetární Kolegium jsou v našem hledání
interaktivního paradigmatu reakcí na tuto potřebu
30.min
Guy van Belle - média
umělec, programátor, Amsterdam / Rotterdam / Antwerpen
Gert Aerdse - média umělec,
Brusel
[ http://www.mXHz.org
]
[ http://www.ipem.rug.ac.be
]
[ http://www.no-sinc.org
]
[ http://www.hisk.edu
]
[ http://www.keyworx.com
]
[ http://www.waag.org
]
Machine Centered Humanz
Je zřejmé, že musíme navázat na bod, ve kterém byly
umění a věda odděleny. Musíme znovu promyslet náš současný stav techniky
a nově přepracovat staré vědy o sluchovém a zrakovém vnímání. Poté, co
zde vedoucí postavení převzala komerční sféra a došlo ke standardizaci
konzumních produktů, je načase přesměrovat výzkumný program od těchto
strnulých základů a doplnit jej o hledisko kognitivních věd, postupovat
‘od analýzy k syntéze’ a provádět výzkum nových audiovizuálních technik
analýzy a syntézy: je ještě mnoho co objevovat! Výrok Paula Demarinise
‘music is sound to the ears’ může být snadno rozšířen na společný audiovizuální
kontext. Musí být vyvinut další soubor důležitých programů pro výzkum
expresivity a performativity. Společně s participací a interakcí jsou
tyto kognitivní aktivity základními složkami každé kulturní činnosti a
my musíme prostřednictvím dalšího výzkumu, experimentů a vývoje rozluštit
kód, jenž se za nimi skrývá, a nastolit přesnější pohled na jejich vztahy
s lidským chováním. Technologické umění má tendenci být osvětové, dynamické,
nelineární, vícesměrné, nečasové, chaotické, smyslové a především: autonomní!
30.min
Diskuze
30.min
Úterý 4. prosince
9.30 - 11.00
PANEL 4.
Vynálezci médií: proměny hranic mezi vědou, technologií a uměním a
proměny médií
Objevitelé a vynálezci často překračovali hranice svého oboru, nebo proměňovali
jeho definice. Vědec Purkyně se stává umělcem: píše básně, překládá poezii
a jako umělec většinu svých pokusů provádí sám na sobě. Malíři Daguerre
a Morse vynalezli media, která přispěla k vědeckému rozvoji, básník Charles
Cross používal vědecké systémy pro převratné objevy v oblasti barevné
fotografie a záznamu zvuku, stejně jako k vizionářským metodám komunikace
s mimozemskými civilizacemi. Osobnosti vynálezců také dokládají, jak rozvoj
každého nového média navazoval na předchozí média a současně proměnoval
pole jejich působení.
Dieter Daniels - Media
Hochschule Lipsko
[ http://www.hgb-leipzig.de/theorie/xxjahre_daniels.html
]
"Media jako rozšíření umění jinými prostředky -S. F. B. Morse a J.
L. M. Daguerre 1839"
Telegraf a fotografický přístroj stojí u začátku
všeho, čemu se dnes říká „nová média" – od televize k internetu.
S. F. B. Morse a J. L. M. Daguerre byli umělci, kteří přestali malovat
a proslavili se jako vynálezci telegrafu a fotografie. Co tato skutečnost
znamená pro společnou oblast umění a médií z dnešní perspektivy?
30.min
lecture (audio)
Prof. Richard Grusin
- teoretik, Wayne State University, USA
Prostor televizní obrazovky, koláž a remediace modernizmu
IPodobně jako film a malířství, i televize sdílí
rys plochosti a dvojrozměrnosti; a podobně jako realistické malířství,
i televize tradičný používá svou dvojrozměrnost k reprezentování, nebo,
jak p_esv_d_iv_ vysvětluje Cavell, k monitorování trojrozměrného světa.
V poslední dobů se ale televizní obrazovka začala orientovat na plochost
takovým způsobem, že to naznačuje zajímavé příbuzné rysy s používáním
koláže v moderním malířství. Jak prostor televizní obrazovky stále více
připomíná prostor počítačového monitoru – ve funkci stolního počítače
i internetového prohlíže_e – dvojrozměrnost televizního média přestává
být něčím, co má být skrýváno, a stává se podmínkou, kterou toto médium
klade do pop_edí a upozor_uje na ni. V příspěvku, který přednesu na symposiu
"Předpoklady budoucnosti", budu zkoumat způsob, jak televizní
prostor slouží remediaci modernizmu prostřednictvím technik, jež jsou
současn_ podobné i zásadn_ odlišné od použití koláže v modernistickém
malířství. Začnu videozáznamem Douglase Engelbarta, jak v roce 1968 předvádí
nový vynalezený interfejs umožnující bezprostřední manipulaci (jenž se
později stal známým jako graphical user interface nebo GUI) a zam__ím
se na to, jak tento vynález napomohl nový vymezit hranice mezi vědou,
uměním a technologií tím, že média definoval nikoli již jako reprezentace
prostoru, jenž mohou obývat trojrozměrné objekty, nýbrž jako nové kvazi-objekty
či hybridy v prostoru našeho trojrozměrného světa.
30.min
lecture (audio)
Diskuze
11.15 - 13.00
PANEL 5.
Okamžik objevu, od vědy k umění a technologii a naopak
Moment objevu spojuje různé tradice a obory a otevírá jim další oblasti.
Výzkum pohybu oka Purkyněho inspiroval k předpovědím o budoucnosti abstraktního
a kinetického umění. Studium percepce pohybu jej přivedlo k činnosti na
poli rodícího se umění a technologie pohyblivých obrazů. Teorie barvy
byly předpokladem vzniku neo-impresionismu i vynálezu barevné fotografie.
Dvacáté století přineslo rozvoj počítačové techniky, který byl podmíněn
aplikacemi matematických teorií. Jaký má vliv koncept „myslícího stroje"
na vzájemné vztahy umění, vědy a technologie?
Miklos Peternak - ředitel
Centra pro kulturu a komunikaci C3, Budapešť
[ www.c3.hu ]
Záznam pohledu
Poznámky a ukázky o zrakovém vnímání z pohledu umělce:
přípravné poznámky k novému výzkumnému/výstavnímu projektu C3. Dějiny
zrakového vnímání mohou být rekonstruovány na základě (vizuálních) uměleckých
objevů, zkoumání a zejména použití nových typů obrazů. Počínaje deníkem
Albrechta Dürera a konče knihou László Moholy-Nagyho Vision in Motion
lze sledovat celou řadu příkladů umělců hledajících nové způsoby zobrazovaní.
Tvorba obrazů ve své experimentální podobě se vztahuje nejen k novému
smyslové zkušenosti v oblasti vizuálního, ale i k vytváření nových vzorců
vnímaní v procesu oko/mysl/obraz. Zkušenosti vývoje přístrojů nových médií
vytvořily nový typ rozhraní mezi historií a jejím lidským pojetím, což
vedlo k multi/hyper/trans-mediálnímu počítačovému prostředí. Od definice
Albertiho pojetí obrazu k windows Microsoftu vede přímá spojka k potřebě
ne-pohyblivého obrazu.
30.min
lecture (audio)
Rolf Pixley - umělec,
teoretik, Anomalous Research Amsterdam
Once and Future Machine(s) - Noví Mechanici a jejich neobyčejné přístroje
Britský psychiatr a kybernetik W.Ross Ashby (1903-1972)
postavil kolem roku 1948 unikátní artefakt nazvaný "Homeostat".
Byl to první stroj, který v sobě nesl prvek druhotné adaptace a v určitém
smyslu i auto-organizace.
Prezentace zkoumá souvislosti tohoto vynálezu ve smyslu aktuální a metaforické
definice pojmu mechanismus.
Krátký úvod do současných kybernetických koncepcí pojmu „divák" a
vztahy této problematiky v oblastech neurologie a antropologie, včetně
ukázek dalších podobných přístrojů.
30 min
lecture (audio)
Diskuze 45 min
[ oběd ]
14.00 - 16.00
PANEL 6
Post-media - překonání dialektiky osvobození a kontroly?
V článku Kinesiskop z roku 1865 Purkyně předpověděl rozmanitá uplatnění
pohyblivých obrazů ve vědě a umění i budoucnost tohoto nového média jako
samostatného oboru. Navrhl také způsob čtení otisků prstů (daktyloskopie),
který se stal základní metodou zjišťování totožnosti a jedním z prvních
moderních nástrojů státního dohledu a kontroly. Možnosti směřování k dominaci
emancipaci, sledování i osvobození jsou těsně spojeny již v začátcích
rozvoje technologie a nových médií. V čem spočívají koncepce či modely,
které by přesáhly meze dialektiky techno-utopie a techno-fobie?
Christian Huebler -
člen skupiny Knowbotic Research – media kolektiv Zurich/Koln
[ http://www.krcf.org
]
Označení veřejné domény: bezpečnost, strach, virtuální pracovní díla,
virtuální činnosti.
Je nutné stále více poukazovat na zájmy veřejných sfér (public domain)ve
vztahu k technologii, to znamená, že veřejné sféry musí být zpřítomněny
uvnitř programů a technologických modelů. Pokud zde jejich přítomnosti
nebude dosaženo, bude v uživatelských interfejsech skomírat jejich veřejná
kvalita. Mediální technologie se všemi svými univerzalizujícími a standardizujícími
mechanizmy rozvracejí podstatu veřejné sféry jako zóny mimo kontrolu.
Ale nestabilita veřejné sféry je podmínkou jejího aktivního potenciálu.
Záchrana veřejné sféry jako místa konstruktivních konfliktů a vývíjení
forem kolaborativních činností pro nové průniky virtuálních a fyzických
veřejných prostředí jsou proto imperativy současné situace. Projekty Knowbotic
Research podrobují zkoušce nikoli svobodu názoru, nýbrž svobodu jednání
v síťovém prostředí.
30.min
lecture (audio)
Richard Kriesche –
umělec, Hochschule fuer Gestaltung, Offenbach, Německo
[ http://www.korso.at/korso/kunst/stmeku.htm
]
Až do současnosti jsme byli konfrontování s vytvářením
strojově založeného prostředí vně nás samých. Nyní se střetáváme s informačně
založeným prostředím uvnitř nás samých, s tvorbou sebe sama, s interakcemi
našeho vnitřního světa se světem vnějším, se vznikem kybernetického organizmu
(řečeno s Donnou Haraway: s kyborgem). Je to hledání nekonečného "meta-individua",
o nějž usilovali již eremité v syrské poušti a mniši v křesťanských klášterech,
je to zápas o jedinečnost kombinovanou s celistvostí. Sociálně sám, mentálně
sjednocený, technologicky všudypřítomný. Je to nové živé pole dialektické
akce pro skutečné informační umění.
lecture (audio)
Prof. Siegfried Zielinski
- médiaarcheolog, Hochschule fuer Kunst und Media, Koln
[ http://www.ctheory.com/global/ga111.html
]
Poznámky k ekonomii přátelství
V dějinách médií lze vysledovat dvě linie. Jednu
z nich lze nazvat průmyslový projekt, v širokém smyslu slova: je to volání
po efektivitě, je založena na konceptu redukcionismu, zrychlení, sleduje
převládající principy trhu a profitu. Paralelní proud je méně nápadný
a okrajový: je to projekt „přátelství", o práci vědce a umělce, pracujících
v společenství těch, kteří rozumí (také sobě navzájem), těch, kteří svým
vynalézáním směřují k zlepšení vztahů mezi sebou, vztah založený na ekonomice
výdajů, plýtvání, marnotratnosti namísto profitu. Experimentování zahrnuje
také pokusy se sebou samým a to je mnohem riskantnější podnik.
20.min lecture (audio)
Prof. Ryszard W. Kluszcynski
- historik médií, Warsava / Lodz / Poznan
Mýtus osvobození a iluze kotroly- několik poznámek ke koncepci kyberkultury
Zikmunda Baumana a práci Miroslawa Rogaly.
Kyberprostor je často označován jako doména svobody,
která bývá pokládána za přirozenou kvalitu internetu . Otázkou zůstává
definice svobody a jak ubránit "přirozený" stav tohoto média.
Druhé pojetí předpokládá, že tam, kde se jedná o pluralitu skupin, zájmů
a politiky, dochází automaticky k boji o moc, se všemi důsledky. To, s
čím se setkáváme v kyberprostoru není vůbec svoboda, ale válka. Virtuální
komunity zdědily od těch skutečných stejné protiklady a stejnou úzkost-
strach z toho jiného, z choasu, který ono Jiné provází. Reflexe pozice
Cizince a vztahy mezi různými komunitami jsou důležitou součástí sociologických
studií Zygmunta Baumana. Jeho práce nabízí kontext pro pokus o dekonstrukci
myšlenky svobody na Síti. Znamená to ale, že neexistuje na Síti nic jiného
než kontrola a hry na ovládání a podanství? Toto se dá také těžko obhájit.
Interaktivní multimédiální instalace Miroslawa Rogaly jsou příkladem dekontrukce
konceptu kontroly. Kontrola se zde jeví stejně iluzorní jako svoboda.
Zbývá důležitá otázka: jaké povahy je oblast mezi mýtickou svobodou a
iluzorní kontrolou.?
20.min
lecture (audio)
16.30 - 18.00
7. Panelová diskuse
Nová a stará média v 21. století
(perspektivy humanismu, technologie, umění, vědy a společnosti pro 21.století.)
Rozvoj médií a technologie je jedním ze zásadních
činitelů současných radikálních proměn, které zviditelňují meze tradičních
ekonomických a ideologických systémů i estetických a etických konceptů.
V tomto ohledu zrychlující se cyklus proměny nových médií ve stará muže
sloužit jako jeden z možných modelu zkoumání obecnějších společenských
problémů a jejich řešení.
(Richard Grusin, Jaroslav Anděl, Michael Bielický, Miklos Peternak, Tom
Gunning, Erkki Huhtamo, Barbara Maria Stafford, Ryszard Kluszczynski,
Siegfried Zielinski, Erik Davis, Rolf Pixley, Richard Kriesche, Wolfgang
Bock, Mirek Vodrážka a další)
19.30 - 9.00
Purkyněmatografie
(filmy z archivu NFA)
Jan Evangelista Purkyně (Miro Bernat,1986)
Jak vzniká film (Karel Smrž,1926)
Kouzelná svítilna (Jiří Lehovec,1975)
Jak lidé zajali pohyb (Bohumil Vošahlík 1962)
První české filmy z roku 1898, Jan Kříženecký
Dantovo peklo (Itálie 1909 F.Bertolini - A.Padovani)
BIO PONREPO
Bartolomějská 11, Praha 1, tel.: 24237233
Středa 5. prosince
10.00 - 13.30
Prezentace a diskuse
Akademie výtvarných umění
Aula
U akademie 4
[ http://www.avu.cz ]
19.30
Camera Magica (Beyond Image)
(filmy z archivu Wernera Nekese)
BIO PONREPO
Bartolomějská 11, Prague 1, tel.: 24237233
|