Předpoklady budoucnosti:
archeologie a budoucnost pohyblivého obrazu



Úvodní stránka
J. E. Purkyně
Témata
Účastníc
Program
Informace
Bibliografie
Obrazová příloha
 

Přednášející a účastníci konference

Gert Aerdse Jiři Hoskovec    
Jaroslav Anděl Christian Huebler    
Roy Ascott Prof. Erkki Huhtamo    
Guy van Belle Ryszard W. Kluszczynski    
Michael Bielicky Richard Kriesche    
Bohuslav Blažek Werner Nekes    
Wolfgang Bock Miklos Peternak    
Dieter Daniels Rolf Pixley    
Erik Davis Liz Rymland    
Doc. Jiři Fiala Claudia Schmacke    
Richard Grusin Barbara Maria Stafford    
Tom Gunning Mirek Vodrážka    
Ivan M. Havel   Siegfried Zielinski


   

 
Jaroslav Andel
Finciátor symposia, nezávislý kurátor.
autor knihy The Avant-Garde Page Design 1900-1950,(New York: Delano Greenidge Editions, 2001)a dalších publikací o umění 20.století.
Pracuje na výstavě "The Invention of the Modern Self, 1850-1930" a píše knihu o Janu Evangelistovi Purkyně.


 


  jaroslavandel@hotmail.com
Jan Evangelista Purkyně: od dromologie k pohyblivému obrazu
Purkyně, jehož myšlenky slouží k historickému zarámování celé konference, se z odstupu téměř dvou století vynořuje jako klíčová postava, předznamenávající vznik neurovědy, nových médií a moderního umění. Purkyně popsal řadu jevů, jejichž studium později sehrálo důležitou úlohu při rozvoji neurovědy. Jeho zkoumání subjektivních jevů a vnímání pohybu stojí na počátku procesu, vedoucího k vynálezu filmu a pozdějších médií. Předpověděl také vznik a rozvoj abstraktního uměni a svými myšlenkami dokonce předjímal tak specifická umělecká hnutí jako kinetické uměni a pop art. Může být pokládán za předchůdce dromologie (z řeckého dromos/útěk) - disciplíny zabývající se zkoumáním rychlosti a fenoménu pohybu. Jeho myšlenky a pokusy představují jedny z nejranějších příkladů vymezení aktuálních témat této konference: vztah mezi optickými nástroji a vizuálním vnímáním, rychlost a vnímání pohybu, komplementarita a korelace jednotlivých smyslů s ohledem na pojetí skutečnosti, vzájemné vztahy mezi vědou, uměním a technologií, zpětná vazba mezi pozorováním, experimentem a vynálezem, vize rozvoje nových médií.