Avantgarda a předchůdci filmu: poznámky o
roli optických nástrojů v období rané avantgardy 20 století.
Umělci avantgardy na začátku 20. století
odkazovali ve svých pracích k nástrojům, které patří do skupiny
předchůdců filmu (are-cinematické). Max Ernst recykloval ve svých
kolážích zoetrop a Mereyho „Station physiologique". Oscar Fischinger
se zabýval abstraktními animacemi pro mutoskop. Barevné světelné
projekce a hlavně Chromatrop měly souvislost představeními laterny
magiky. Marcel Duchamp reagoval nejen na Mereyho verzi chronofotografie,
ale sám „vynalezl" sama sebe jako osobu „ přesného optika"
a propojuje se s tradicí psychologické optiky 19. století. Není
náhoda, že ukončil svoji kariéru s peepshow Etant donnés (1945-1966).
Neustálé odkazy k „pre-cinematice" v umění tohoto období vytvářely
předchůdce média umění a nebyly jen pasivní reflexí. Sloužily k
aktivním pokusům s technologií. Vztahy mezi avantgardou a pre-cinematickou
technologií, nebyly dosud předmětem hlubšího výzkumu. Přednáška
nabízí přiblížení k této problematice.
Erkki Huhtamo je specialista
na media, kurátor a autor. S současné době přednáší na University
of California Los Angeles. Je autorem řady publikací o dějinách
medií a media umění. Připravil několik mezinárodních výstav, například
Alien Intelligence, a několik skupinových výstav digitálního umění
pro Kiasma - Museum of Contemporary Art, Helsinki (2000). Erkki
Huhtamo pracuje v současné době na knize o Archaeologii interaktivity
(The MIT Press).
|
|
|