Planetární technoetika: umění, technologie a
vědomí.
Tématem přednášky, ovlivněné zážitkem z tragédie 11. září je
otázka planetárního vědomí. Kontextem je typ umělecké praxe, specifikované
označením moist media, která jsou důsledkem efektu „smíšené"
reality, viděné perspektivou technologie a to jak v západní, tak
i jiné optice. Vzhledem k současné krizi vzájemně soupeřících
představ o skutečnosti soudím, že jen opravdu nové, tvořivé metafory
jsou schopny překonat tuto ideologickou propast. A právě umělec
je tvůrce metafor par excellence. Došlo zde ke kulturnímu posunu,
který nás navrátil významnou měrou k mnohem starším konceptům
světa a který nám zároveň nabízí redefinici vzorců chování použitelných
pro 21. století.Dematerializace umění 20. stol se stala re-materializací
naší éry, uvedené do pohybu nástupem nanotechnologie a takzvaných
„vlhkých médií".Koncentrujeme se na umění, technologii a
vědomí, z nichž může vzniknout technoetická planetární kultura
založená na trojici VR: Validated Reality-zahrnující reaktivní,
mechanickou technologii, v (tomto) prozaickém newtonianském světě,
Virtuální Realita- ve smyslu interaktivní digitální technologie
v telematickém imersivním světě a Vegetativní realita, s psychoaktivní
rostlinnou technologií v enthenogenickém, spirituálním světě.
To vyžaduje společný mezioborový výzkum, k němuž je potřeba vytvořit
zcela nový organismus výuky a produkce. CAiiA STAR a Planetární
Kolegium jsou v našem hledání interaktivního paradigmatu reakcí
na tuto potřebu.
Roy Ascott byl průkopníkem používání kybernetiky,
telematiky a interaktivních médií v umění, a to v takových projektech
jako Terminal Art 1980, La Plissure du Texte: a planetary fairytale,
Electra, Musee d'Art Moderne, Paris, 1983; Aspects of Gaia: digital
pathways across the whole earth na Ars Electronica v Linzi, 1989;
Planetary Network na benátském Biennale, 1986; Telenoia, V2 Holland,
1992. Jeho koncepce designu pro interaktivní televator, Apollo
13, je trvale instalována v Ars Electronica Centru v Linzi. Jeho
nejnovější network art projekt Art-ID/Cyb-ID měl premiéru na výstavě
Biennal do Mercosul v Porto Alegre v Brazílii v listopadu 1999.