|
|
Přednášející a
účastníci konference
|
|
|
|
|
Gert Aerdse |
|
Jiři Hoskovec |
|
|
Jaroslav Anděl |
|
Christian Huebler |
|
|
Roy Ascott |
|
Prof. Erkki Huhtamo |
|
|
Guy van Belle |
|
Ryszard W. Kluszczynski |
|
|
Michael Bielicky |
|
Richard Kriesche |
|
|
Bohuslav Blažek |
|
Werner Nekes |
|
|
Wolfgang Bock |
|
Miklos Peternak |
|
|
Dieter Daniels |
|
Rolf Pixley |
|
|
Erik Davis |
|
Liz Rymland |
|
|
Doc. Jiři Fiala |
|
Claudia Schmacke |
|
|
Richard Grusin |
|
Barbara Maria Stafford |
|
|
Tom Gunning |
|
Mirek Vodrážka |
|
|
Ivan M. Havel |
|
Siegfried Zielinski
|
|
|
|
|
|
Mirek Vodrážka
teoretik, feminista, hudebník
|
|
Praha
|
|
|
1. Proměnilo se vnímání skutečnosti
v závislosti na stále složitějších technických aparátech, sestrojených
pro účely zachycování, scanování skutečnosti, na generování obrazů,
nebo pro simulaci audiovizuálních umělých prostředí a situací?
Problém je stavěn do polohy vědomého vztahu
mezi subjektem vnímání a „objektem" technických aparátů. Tato
představa objekt-subjektového pole je však trochu zavádějící? Nepodmiňuje
totiž „vnímání skutečnosti" nikoliv závislost na technickém zvěcňování
skutečnosti, ale naopak „nezávislost"? Nemá lidské vynalézaní
spíše „utopistický" charakter?
Významným objevem Chomského byl přece poznatek, že každý člověk se
rodí s vrozenou universální gramatikou. Domnívám se, že i jazyk technologie
je v jistém smyslu „vrozený". To znamená, že závislost na přístrojích
je limitovaná. Domnívám se, že lidské bytí a jeho extenze je v „předstihu"
před svým technologickým rozvrhem. A asi není náhodné, že co se týče
„pronikání" do světa složitých technologií, nejschopnější jsou
mladí lidé, téměř až děti?
Na druhou stranu to podporuje i tvrzení, že lidské vnímání do jisté
míry odfiltrovává a ignoruje samotné změny, které „přináší" technologie.
Jak napsal Bertalanffy, jsme stále v situaci, kdy vnímáme skutečnost
starými rastry, takže se dostáváme do absurdní pozice, kdy chceme
řídit atomový reaktor technologií člověka buše.
Navíc se ukazuje problém samotného vnímání „technologického věku",
který svou „mikroelektronickou metastází" (W. Welsch), překročil
určení smyslového vnímání. Součástí skutečnosti jíž je i technologický
zplozenec je anestetická realita! A tato „neviditelnost" či politická
anestetizace, jde ruku v ruce s novými spojeními, například „rychlosti
a moci". Dromologická dimenze věku rychlosti technických aparátů
moci (dromos znamená řecky závod) o níž hovoří Virilio, podmiňuje
i zánik či mizení tradičních podmínek politiky, demokracie a svobody.
Například díky rychlosti, její všudepřítomnosti a okamžitosti se vytrácí
i město, nebo lépe řečeno: rychlost ho vyhání. „Lidé už nejsou občany,
jsou pasažéři přepravy." Narůstajícím technologickým zrychlováním
pohybu a vnímání se dosahuje taková rychlost, že prostor, čas a věci
mizí v „technickém toku" obrazů". Demokracie mizí a zaniká,
jen politici a občané o tom nic neví. To je „chaokratická" postpolitická
situace v níž jsme se ocitli.
2. Přispěl obor kognitivních věd k evoluci elektronických médií a
naopak, jakou roli hrály digitální technologie v kognitivních vědách?
I když různé knihy sloužící jako úvody do kognitivních
věd, říkají, že experimentování bez teorie je střílením na slepo,
samotný „technologický úděl" je dosti nahodilý, včetně samotných
inovací. Tak jako logika funkcí vynálezů nesplývá nutně s logikou
využití, podobně je to i se vztahem mezi vědou a technologickým vývojem.
Myslím, že ani tato evoluce se neobešla podobně jak Mallarméův hod
kostkami náhodě. Jestliže kognitivní věda si představuje, že v hlavách
lidí probíhají mentální procedury, které manipulují s mentálními reprezentacemi,
pak je třeba mít neustále na mysli nejen Gödelův teorém, že každý
systém je neúplný, ale že většina interakcí probíhá nelineárním způsobem.
3. Nakolik je rychlý rozvoj elektronických médií součástí historického
vývoje?
Whitehead prohlásil, že největším vynálezem
19. století byl vynález metody vynalézání. Myslím si, že s tím souvisí
to, na co poukazují semiotikové při srovnání různých kultur a civilizací.
Existuje totiž určitá „technologie" symbolického označování skutečnosti,
která dává větší prostor improvizaci, například v závislosti zdali
symbolizující je nebo není odděleno od symbolizovaného, a tím se rozvíjí
ostatní technologie a výroba nástrojů a přístrojů. Takže například
otázka zdali stroje mohou myslet je součástí historického vývoje,
ale zároveň je jeho rozdělením, protože nabízí zcela nový typ myšlení,
s kterým předcházející historie nejenže nepočítala. Takže „odpovědˇ"
na tuto otázku je v jistém smyslu subversivní, podobně jako je podvratný
i samotný rozvoj, jenž vnáší do společnosti „přirozený" historický
chaos.
4. Jak kulturní tradice podmiňují způsoby použití a rozvoj elektronických
médií? A naopak, jak elektronická média formují, nebo deformují naše
koncepty tradice a pojetí historie?
Domnívám se diskuse o reciprocitě vzájemného
podmiňování (ať pozitivním nebo negativním) ve vztahu kulturní tradice
versus elektronická media upozaďuje daleko závažnější fakt či aspekt,
a to je demaskování kultury jako technologie a ideologie a naopak.
Neil Postman upozorňuje na skutečnost, že veřejné vědomí dosud nestrávilo
fakt, že „technologie je ideologií" a že technologie s sebou
nese vždy i program společenské změny. Takže původní otázka se vlastně
týká pouze problému technologického přelévání ideologie z jedné oblasti
do druhé.
5. Jak je naše současné pojetí technologie determinováno různými časovými
rámci a kontexty společenského, politického, geografického diskurzu?
Každý determinismus plodí jakési zvláštní druh
nadpřirozena! Avšak neexistuje žádná pevná vazba či vztah. Takže vyjdeme-li
z chaotického modelu lidské společnosti, kde neexistuje nic takového
jako uzavřený a jednotný celek a systém, kde nevládne determinismus
nebo dialektická jednota v níž vše souvisí se vším, pak se existují
nejrůznější verze, modely a vztahu interakcí. Od lineárně deterministického,
až po indeterministický a intersubjektivní vztah, který současné pojetí
technologie modeluje dynamikou společenských vztahů, která nemusí
mít vůbec nic společného s bytím. Mysl není mozek, podobně ani nejrůznější
diskursy nemusí mít nic společného technologiemi. Jaká je determinace
mezi knězem, který žehná atomové bombě a technologickým diskursem
v němž byla vyrobena?
6. Jaké modely spolupráce mezi vědci a umělci se v historii ukázaly
jako konstruktivní a jaké jsou platformy, cíle a významové rámce takových
společných projektů?
Co je na uměleckém díle nejpřínosnější je okolnost
„že otvírá a udržuje otevřeným svět", a to je pravý opak toho
k čemu směřuje věda. Estetická krása Mandelbrotových fraktálních obrazců
vytvářených vědci pracující v IMB je uzavřená, na rozdíl od fraktálních
obrazců Carlose Ginzburga. V těchto modelech spolupráce je obsaženo
spíše nebezpečí zdvojování diskursivní moci.
|
|
|
|